måndag 16 april 2018

WORKOUTS @THEHILDEBRANDS

Mars gick fort och jag har svårt att hänga med att vi redan är halvvägs i april. Känns som att i mars har jag inte gjort så mycket annat än träna! The Hildebrands gymmet har verkligen kickat igång och jag har varit där minst tre gånger i veckan, men jag tror det nog blev en eller två veckor som jag var där fem dagar i veckan och tränade. Så det har lite blivit rutin att jag är ungefär fyra gånger i veckan och tränar där.

Vi har fortfarande våra PT timmar med Milos, två dagar i veckan, och nu när han har ett större gym där han kan dra gruppträningar så går jag också på fitcamp. Veckan går fort och smidigt då vi tränar måndag, tisdag, ofta onsdagar, torsdagar och ibland fredag morgon eller fredag kväll. Det är redan en livsstil att gå och träna där, så förra veckan då de var på resa så kändes det lite konstigt att inte ha träningar. Dessutom kände jag mig genast tröttare och slöare efter arbetsdagarna, då jag inte hade några planer till kvällen.

Ikväll ska jag igen på fitcamp och det är nog ett toppen sätt att starta veckans träning! Jag rekommenderar varmt att alla kommer och provar på fitcamp (första gången är gratis!). Gå och anmäla dig här: https://www.thehildebrands.net/

LITET DIY PROJEKT

Jag har varit så trött på de här fula bruna tyget på de här bruna lådorna och ett veckoslut fick jag nog. Vi har hela tiden funderat på att måla dem, men när jag aldrig målar så får aldrig för mig att köpa målfärg. Så bestämde mig extempore att nu använder vi ett gammalt lakanstyg och gör ett nytt överdrag och bra blev det! Vi har saker in i dem och så går de att sitta på. Så jag blev nog helt nöjd, för de ser mycket fräschare ut nu.

lördag 7 april 2018

ARUBA HONEYMOON NR 2 (part 7)

Sista hela dagen på vår resa var nog en av mina höjdpunkter under hela resan. Vi åkte nämligen till Renaissance private island, som är en ö ganska nära där vi bodde, men som hör till Renaissance hotellet. Det betyder att de som bor på hotellet får åka till den här ön varje dag, men utomstående hamnar köpa dagsbiljetter dit från hotellet och de säljer endast 20 biljetter till dagen och de brukar bli slutsålda på 30min. Försäljningen började klockan 7 på morgonen, så jag var så bestämd att få biljetter så jag var där fem före sju, för att vara säker på att få biljetter, och det fick jag!

Nörd-duvorna, som vi kallade dem.

Priset på de här dagsbiljetterna var ganska saftigt, nämligen 125 dollars per person. Till det pris inkluderades båtresan dit och tillbaka, en valfri drink och lunch där. Solstolarna var gratis där och så fick man spendera hela dagen där. Jag tyckte absolut att det här är något jag är färdig att betala för, för att få ligga på en strand med flamingon har jag haft på min bucketlist en längre tid!

Och när vi väl var där kunde jag inte göra annat än le, fota massvis och bara njuta. Hela ön var lyxig och helt annat än vi upplevt på hela resan. Ena stranden hette flamingo beach, där flamingorna fanns och andra stranden hette iguana beach, som var barnvänlig och där fanns nog också en hel del iguanan. Barn fick alltså inte komma på flamingo beach, så det var väldigt lugnt och skönt där.

Flamingorna gick alltså fritt där på stranden och de var inte så blyga för människor. De kom nära och tittade, men ifall någon försökte röra dem så bet de, så helt tama var de inte. Det fanns automat därifrån man kunde köpa mat åt dem och mata dem från handen. Det var ganska många som gjorde det, så jag bestämde mig för att inte mata dem för de verkade inte vara så hungriga sedan när många turister redan matat dem. Dessutom äter de också något från bottnet som de gräver med näbbarna, så mat fanns nog helt tillräckligt.

Jag blev inte biten, men såg nog andra som blev men det såg mera ut som att de bara blev lite rädda och sedan skrattade de, så troligen tog det inte så ont. Men jag tyckte det var lite dumt att försöka tränga sig fast i dem och inte visa respekt, så rätt åt dem som blev bitna, haha.

Jonas var inte så intresserad av att gå för nära dem, så han beundrade dem lite längre ifrån. Den här upplevelsen var nog kanske en aning häftigare för mig än honom. 😄

Det går inte att beskriva känslan att ligga på en strand, på en skön solstol i härlig värme och titta mot havet och se grannpinka flamingon. Kändes väldigt overkligt!

Det fanns sex flamingon på den här stranden och bakgrunden till varför de är här är lite olika beroende på vem man vill tro på. Endel påstår att deras stjärtfjädrar blivit klippta så att de inte kan flyga och måste vara här, och det har de gjort för att locka turister hit. En annan version är att de flyttat själv hit för ca 6 år sedan och för att klimat är bra och det finns rikligt med mat så de trivs bra här. En tredje version är att de fått någon sorts parasit som gör att de tappar sin flygförmåga, vilket kan vara ganska vanligt för flamingon.

Oberoende vilken orsaken är så tyckte jag att de verkade trivas där och människorna störde inte dem, förutom några turister som försökte gå för nära, men då varnade de genom att bita. De försökte inte springa undan människorna utan de kom själv också nära för att titta. Dessutom fanns det lite regler för hur man skulle bete sig på den här stranden, för att inte störa dem. Därför får inte barn vistas på den här stranden, för att de inte ska skrämma flamingorna.

Vi snorklade också här, för här fanns också en hel del olika fiskar. De har alltså byggt det här till en "pool" för att vågorna inte ska vara för stora här, både för flamingona och för turisterna. Så det betyder att vattnet var ganska stilla och därför trivs också massvis med olika fiskar här.

Fota mig!

Det här var säkert den största iguanan vi såg. Ni kan kanske tänka er hur stora plankorna är på den här bron och den här var bredare än en planka, så gaaaanska stor. UFF!

Det gick en liten bro från flamingo beachen och där såg man fiskar i vattnet, för vattnet var ganska lågt där. Fångade några större fiskar på bild!

De var inte heller så skygga för människor. Vi såg en iguana som for och tigga nachon av en man som åt vid sin solstol. Den klättrade först upp bredvid honom och sitta och sedan när den inte fick något så for den framför honom vid hans fötter och tigga. Usch fy vad jag skulle ha sprungit om den skulle ha kommit så nära mig! Den till och med gick över hans fot, blää!

Den här bilden får mig att sakna tillbaka helt otroligt mycket!

Här är iguana beachen och där fanns en restaurang, dit vi fick gå och beställa en gratis drink och lunch från menyn.

Jag drack den godaste pina coladan någonsin och Jonas drack en god jordgubbs daiquiri. Muuuuums!

Jag åt en massvis kyckling club sandwich med ägg, guacamole, bacon och sallad.

Jonas åt ribs med chips och barbequedipp.

Den sista kvällen klädde vi oss fina och gick ut och äta sista gången fint. Vi hann nog sola och simma ännu följande dag, före vi behövde checka ut och åka till fältet. Det var nog lite tråkigt att hamna åka hem igen, men visst är det alltid helt skönt att få komma hem igen.

Hoppeligen kan vi få chansen att åka till Aruba ännu en gång någongång i framtiden. Det var nog det bästa landet vi båda besökt! Har svårt att hitta något dåligt att säga om Aruba, för jag bara älskade det stället.

A perfekt honeymoon 💖

tisdag 3 april 2018

ARUBA HONEYMOON NR 2 (part 6)

En dag åkte vi ut på båtutfärd med ett piratskepp, Jolly Pirates. Vi fick åka med buss först till stora turiststranden Palm Beach och där hann vi sola lite förrän det blev dags att åka ut med båten. Priset var ca 45 dollars och då fick vi alltså snorkla och dricka på båten. Båtutfärden var från klockan 13-17.

Den dagen hade såklart kameran i misstag blivit på så att batteriet var tomt när vi var på båten och jag skulle ta foton. Så har endast några som jag tog med telefonen.

Vi snorklade vid lite djupare vatten där vi fick snorkla ovanom Antill wreck. Det var ganska mycket vågor den dagen så vi var inte så länge där. Dessutom skulle vi ha flytvästar på. För att det var så mycket vågor så såg jag inte så jätte mycket, men lite fiskar och så såg jag nog det där skeppet, vilket jag tyckte var ganska läskigt!

Andra stoppen var närmare en annan strand där det fanns koraller och massvis med olika fiskar i vattnet. Vi snorklade superlänge med Jonas och han tyckte det var superhäftigt, då det var hans första gång. På båten spelade de musik hela tiden och vi fick dricka goda drinkar och överlag var feelisen bra på båten. Helt annat att vara på en båt full med amerikaner, jämfört med båtutfärderna vi gjort i Kroatien och Grekland. Alla var så glada och pratade med varandra och skrattade. Det här var nog en superrolig upplevelse!

Sista dagarna orkade vi inte ligga så länge på stranden och bara någon timme räckte bra för oss. Det var nog så skönt att simma varje dag, så egentligen låg vi inte så mycket på stranden och solade utan vi simmade nog mest och låg i vattnet.

Här ser ni en glimt av vår terass. Och mina snygga sandaler jag köpte där!

Solbrända och fina. Saknar den där färgen!

Min matportion en kväll. Gissa om jag orkade äta hela portionen? Haha! Gott var det nog!

Solnedgångarna vid hamnen var så fina! Lyckades också fånga det på bild. Solnedgångar är nog något jag tycker är så otroligt fint!

Dessutom var det här enda kvällen jag hade långbyxor på mig. Behövdes nog inte, för det blev nästan för varmt att ha långbyxor på, haha.

En kvinna frågade om vi ville ha foto på oss och så var hon snäll och tog ett riktigt fint foto på oss. Det är ju inte så ofta vi lyckas få foton på oss båda när vi är på resa på tumis (förutom selfien).

Efter fina solnedgången gick vi och äta till en bekant restaurang. Vi delade en nachotallrik till förrätt, men som ni ser på bilden så var den helt superstor! Jag blev redan helt mätt efter den, så en hamburgare till huvudrätt var ganska mycket, hahah. Att vi inte kunde lära oss att många portioner var i jenkki-storlek...