lördag 7 april 2018

ARUBA HONEYMOON NR 2 (part 7)

Sista hela dagen på vår resa var nog en av mina höjdpunkter under hela resan. Vi åkte nämligen till Renaissance private island, som är en ö ganska nära där vi bodde, men som hör till Renaissance hotellet. Det betyder att de som bor på hotellet får åka till den här ön varje dag, men utomstående hamnar köpa dagsbiljetter dit från hotellet och de säljer endast 20 biljetter till dagen och de brukar bli slutsålda på 30min. Försäljningen började klockan 7 på morgonen, så jag var så bestämd att få biljetter så jag var där fem före sju, för att vara säker på att få biljetter, och det fick jag!

Nörd-duvorna, som vi kallade dem.

Priset på de här dagsbiljetterna var ganska saftigt, nämligen 125 dollars per person. Till det pris inkluderades båtresan dit och tillbaka, en valfri drink och lunch där. Solstolarna var gratis där och så fick man spendera hela dagen där. Jag tyckte absolut att det här är något jag är färdig att betala för, för att få ligga på en strand med flamingon har jag haft på min bucketlist en längre tid!

Och när vi väl var där kunde jag inte göra annat än le, fota massvis och bara njuta. Hela ön var lyxig och helt annat än vi upplevt på hela resan. Ena stranden hette flamingo beach, där flamingorna fanns och andra stranden hette iguana beach, som var barnvänlig och där fanns nog också en hel del iguanan. Barn fick alltså inte komma på flamingo beach, så det var väldigt lugnt och skönt där.

Flamingorna gick alltså fritt där på stranden och de var inte så blyga för människor. De kom nära och tittade, men ifall någon försökte röra dem så bet de, så helt tama var de inte. Det fanns automat därifrån man kunde köpa mat åt dem och mata dem från handen. Det var ganska många som gjorde det, så jag bestämde mig för att inte mata dem för de verkade inte vara så hungriga sedan när många turister redan matat dem. Dessutom äter de också något från bottnet som de gräver med näbbarna, så mat fanns nog helt tillräckligt.

Jag blev inte biten, men såg nog andra som blev men det såg mera ut som att de bara blev lite rädda och sedan skrattade de, så troligen tog det inte så ont. Men jag tyckte det var lite dumt att försöka tränga sig fast i dem och inte visa respekt, så rätt åt dem som blev bitna, haha.

Jonas var inte så intresserad av att gå för nära dem, så han beundrade dem lite längre ifrån. Den här upplevelsen var nog kanske en aning häftigare för mig än honom. 😄

Det går inte att beskriva känslan att ligga på en strand, på en skön solstol i härlig värme och titta mot havet och se grannpinka flamingon. Kändes väldigt overkligt!

Det fanns sex flamingon på den här stranden och bakgrunden till varför de är här är lite olika beroende på vem man vill tro på. Endel påstår att deras stjärtfjädrar blivit klippta så att de inte kan flyga och måste vara här, och det har de gjort för att locka turister hit. En annan version är att de flyttat själv hit för ca 6 år sedan och för att klimat är bra och det finns rikligt med mat så de trivs bra här. En tredje version är att de fått någon sorts parasit som gör att de tappar sin flygförmåga, vilket kan vara ganska vanligt för flamingon.

Oberoende vilken orsaken är så tyckte jag att de verkade trivas där och människorna störde inte dem, förutom några turister som försökte gå för nära, men då varnade de genom att bita. De försökte inte springa undan människorna utan de kom själv också nära för att titta. Dessutom fanns det lite regler för hur man skulle bete sig på den här stranden, för att inte störa dem. Därför får inte barn vistas på den här stranden, för att de inte ska skrämma flamingorna.

Vi snorklade också här, för här fanns också en hel del olika fiskar. De har alltså byggt det här till en "pool" för att vågorna inte ska vara för stora här, både för flamingona och för turisterna. Så det betyder att vattnet var ganska stilla och därför trivs också massvis med olika fiskar här.

Fota mig!

Det här var säkert den största iguanan vi såg. Ni kan kanske tänka er hur stora plankorna är på den här bron och den här var bredare än en planka, så gaaaanska stor. UFF!

Det gick en liten bro från flamingo beachen och där såg man fiskar i vattnet, för vattnet var ganska lågt där. Fångade några större fiskar på bild!

De var inte heller så skygga för människor. Vi såg en iguana som for och tigga nachon av en man som åt vid sin solstol. Den klättrade först upp bredvid honom och sitta och sedan när den inte fick något så for den framför honom vid hans fötter och tigga. Usch fy vad jag skulle ha sprungit om den skulle ha kommit så nära mig! Den till och med gick över hans fot, blää!

Den här bilden får mig att sakna tillbaka helt otroligt mycket!

Här är iguana beachen och där fanns en restaurang, dit vi fick gå och beställa en gratis drink och lunch från menyn.

Jag drack den godaste pina coladan någonsin och Jonas drack en god jordgubbs daiquiri. Muuuuums!

Jag åt en massvis kyckling club sandwich med ägg, guacamole, bacon och sallad.

Jonas åt ribs med chips och barbequedipp.

Den sista kvällen klädde vi oss fina och gick ut och äta sista gången fint. Vi hann nog sola och simma ännu följande dag, före vi behövde checka ut och åka till fältet. Det var nog lite tråkigt att hamna åka hem igen, men visst är det alltid helt skönt att få komma hem igen.

Hoppeligen kan vi få chansen att åka till Aruba ännu en gång någongång i framtiden. Det var nog det bästa landet vi båda besökt! Har svårt att hitta något dåligt att säga om Aruba, för jag bara älskade det stället.